Cât timp au petrecut copiii pe internet pentru școala online: studiul cu concluzii-surpriză
În 2020, sistemul educațional din România a descoperit și școala online, o tranziție forțată de pandemie. În acest context, un studiu vine cu concluzii surprinzătoare.
În primăvară, când România se pregătea să treacă la starea de urgență, școlile s-au închis, iar elevii au fost trimiși acasă fără să se știe ce se va întâmpla pe viitor. Soluția a fost identificată imediat, acolo unde a fost posibil: noile tehnologii. Numai că nu toți au avut acces la internet și nu toți profesorii au fost pregătiți pentru o astfel de situație.
Un studiu realizat de Institutul de Sociologie al Academiei Române în colaborare cu Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene (JRC) arată trecerea de la predarea față în față la școala online nu a dus la o creștere semnificativă a dispozitivelor digitale în familiile elevilor. Tot telefonul rămâne instrumentul preferat, în defavoarea dispozitivelor considerate optime pentru predare – laptopul/calculatorul sau tableta, după cum arată edupedu.ro.
Cât au stat elevii pe internet
Studiul arată că elevii au stat peste șapte ore pe internet, aproape dublu față de timpul petrecut pe Internet doar pentru școală. Și, în continuare, cele mai frecvente dispozitive digitale ale familiilor sunt telefoanele smart (3 dispozitive / familie este atât media cât și mediana), urmate de PC/laptop (2 dispozitive / gospodărie) și tablete (un dispozitiv per gospodărie).
Studiul mai vine cu câteva concluzii interesante:
- În timpul crizei COVID-19 din primăvara lui 2020, în jur de una din cinci familii și-a suplimentat dispozitivele digitale din gospodărie, cele mai multe cu telefoane de tip smart, urmate de PC/laptop și tablete.
- În jur de 7 din 10 copii au declarat că în perioada „statului acasă” au folosit mai mult smartphone-ul și calculatorul / laptopul
- Aproximativ 5% au început să folosească un dispozitiv digital în această perioadă (cei mai mulți începând să folosească laptopul; tableta este dispozitivul digital cel mai puțin folosit de copii.
Competențele digitale și practicile online ale copiilor:
- • Cei mai mulți au competențe digitale care sunt legate de media sociale sau practicile de comunicare online (8 din 10 declară că știu să folosească aplicațiile de videoconferințe, 7 din 10 știu ce se cade și ce nu se cade să distribuie online, iar un procent asemănător stie să modifice setările de confidențialitate ale unui cont de pe o platformă socială.
- • Competențele informaționale și cele care țin de cetățenia digitală sunt relativ mai scăzute.
- • Creșterea competențelor digitale în perioada COVID-19 a variat cel mai mult cu ciclul de școlarizare, de la 3,9 scorul la copiii din ciclul primar, la 5 scorul celor de la liceu.
- • În ceea ce privește practicile informative online, 7 din 10 copii declară că în această perioadă au învățat mai mult căutând lucruri pe internet, decât în perioada anterioară; în același timp, cel mai puțin crește procentul celor care au căutat știri online (37%).
Studiul complet poate fi citit AICI.